Minkälainen on konsultin tyypillinen työpäivä (poikkeusoloissakin)?

Blogi • 03.04.2020

Myyntilupatoiminnot ovat läsnä joka yrityksessä, jolla on lääkevalmisteita portfoliossaan. Myyntilupa-asiantuntemusta vaativista töistä yrityksessä voi vastata vaikkapa Regulatory expert -nimikkeellä kulkeva henkilö. Töiden sisältö vaihtelee mm. sen mukaan onko kysymyksessä pääkonttori vai tytäryhtiö, onko yritys myyntiluvanhaltijan vai markkinoijan roolissa ja ovatko tuotteet omalta tehtaalta vai sopimusvalmistajalta.

Saadaksesi hieman paremman kuvan tämän alan konsultin työstä, niin kerron yhdestä työpäivästäni.

Klo 9 – Avaan työkoneeni kotona. Mikäli päivän agendalla ei ole heti aamuun mitään sovittua, ehdin käydä pienellä happihyppelyllä poikani kanssa ennen työ- ja koulupäivän aloitusta.

Asiakkaan pian jätettävän myyntilupahakemuksen tuoteinformaatio on valmis kääntäjiemme käsittelystä. Käyn läpi kääntäjien tekemän huomiot ja viimeistelen tekstin valmiiksi. Asiakkaalle toimitus ja homma on tältä erää paketissa.

klo 9.45 – Yhteisen aamukahvihetken aika. Iso osa toimiston väestä kokoontuu aamutuimaan linjoilla Teamsissa ja samalla vaihdetaan kuulumisia puolin ja toisin. Mitähän teemoja tai kutkuttelevia gallup-kysymyksiä tänään onkaan tarjolla?

Klo 10.15 – Asiakkaalla on haasteita erään lääkkeen saatavuuden kanssa. Valmistelen poikkeuslupahakemuksen vieraskielisille pakkauksille. Tärkeä hakemus, jotta lääkehoidot voivat jatkua keskeytyksettä.

Järjestän virtuaalipalaverin Market Access -tiimimme kanssa ja keskustelemme valmisteen korvattavuuteen liittyvistä asioista. Tiimien välinen yhteistyö ja tiimirajat ylittävä ymmärrys asioista on todella tärkeää, jotta asiakkaiden työt saadaan hoidettua tehokkaasti ja kokonaisuus huomioiden.

klo 11 – Tukkutiimin palaveri. Käymme läpi ajankohtaisia asioita lääkkeisiin liittyvien laatutöiden saralla.

Klo 11.30 – Lounas kotikonttorilla. Ruokapöydän ääressä jutellaan kotikollegojen kanssa niitä näitä.

Klo 12 – Asiakas kaipaa neuvoja erään valmisteilla olevan Suomea, Ruotsia, Tanskaa ja Norjaa koskevan muutoshakemuksen kanssa. Pidämme puhelinpalaverin aiheesta ja käymme läpi tapausta.

Klo 12.30 – Asiakkaan myyntiluvalle tarvitaan useampi muutoshakemus. Aloitan hakemusten valmistelun. Hakemuslomakkeiden ja sen liitteiden tekoa, oikeiden variaatiotyyppien tarkastusta ja pieni käännöspyyntö talon omille erinomaisille kääntäjillemme.

klo 14 – Lyhyt työtilannepalaveri esimiehen kanssa. Käydään läpi työmäärää ja isoimpien projektien tilanne. Konsultin työssä työmäärä voi vaihdella helposti päivästä toiseen ja sen vuoksi on tärkeää käydä läpi kokonaisuutta ja tilannetta säännöllisesti tiimin kanssa.

klo 14.15 – Virtuaalisen taukojumpan aika. Vähän hartioiden pyörittelyä, kyykkyä ja lavat liikkeelle – kyllä keho kiittää ja taas jaksaa. Meillä on meneillään myös liikuntabingo-kampanja, jossa erilaisista taukoliikuntatavoista saa merkintöjä bingoruudukkoon ja liikkujille on luvassa pieniä yllätyspalkintoja.

Klo 14.30 – Fimea on julkaissut sivuillaan uutisen, joka sisältää tietoa, jonka haluan jakaa kollegoilleni DRA:lla. Kirjoitan muutaman sanan aiheesta sisäiseen viestintäkanavaamme. Ajan tasalla pysyminen ja tiedon jakaminen on työssämme erittäin tärkeää ja minulla se on osa päivittäistä työtäni.

Klo 14.45 – Ruotsin viranomaiselta on tullut kommentteja jätettyyn muutoshakemukseen. Käyn läpi kommentit ja mietin alustavasti, miten niihin vastattaisiin. Laitan kyselyn asiakkaalle, jolta tuleekin vastaus nopeasti. Sovimme seuraavista stepeistä ja puhelinpalaverista seuraavalle viikolle.

Välissä kollega kaipaa näkemyksiä erään tapauksen kanssa. Tällaisessa työyhteisössä iso rikkaus on se, että aina löytyy kollega, jonka kanssa asioita voi vähän sparrailla.

Klo 16.15 – Asiakkaalta on tullut lisätietoa aamulla aloitettuun poikkeuslupahakemukseen. Olen Fimeaan puhelimitse yhteydessä erääseen vaatimukseen liittyen, viimeistelen hakemuksen ja lähetän sähköpostilla viranomaisille arvioitavaksi.

Klo 16.45 – Vielä yksi vastaus asiakkaan konsultointipyyntöön ja päivä on paketissa. Monessa tuli oltua taas mukana. Asiantuntemus, yhteistyötaidot, ratkaisukeskeisyys ja kokonaisuuksien hallinta – ainakin näitä tänään taas tarvittiin.

Teemme työtä viime kädessä, jotta potilaiden saatavilla on tehokkaita ja turvallisia lääkkeitä. #terveydenturvaajat

 

Liisa Toppinen

+358 9 825 64 282